Ովքե՞ր եւ ինչո՞ւ են ցանկանում Արցախի հարցը «փակուած» տեսնել. փոխուել են ժամանակները, տեխնոլոգիաները, իսկ պատկերը նոյնն է. «Փաստ»

Ովքե՞ր եւ ինչո՞ւ են ցանկանում Արցախի հարցը «փակուած» տեսնել. փոխուել են ժամանակները, տեխնոլոգիաները, իսկ պատկերը նոյնն է. «Փաստ»

Աէմեն Յակոբեան

Ժամանակ առ ժամանակ տարբեր հարթակներում քննարկումների ժամանակ կարելի է լսել արտայայտութիւն, որ Արցախի խնդիրը (հարցը) փակուած չէ: Ըստ որում, յաճախ այդ արտայայտութիւնը ուղեկցւում է յորդորներով, որ պէտք է այս անել, այն անել, որպէսզի բոլորին պարզ դառնայ, որ հարցը փակուած չէ: Հարկաւ, չենք վիճի կամ վիճարկի. պէտք է շարունակաբար գործել, ակտիւ լինել, ամէն առիթով, տոյ՝ թեկուզ առիթ ստեղծելով՝ բարձրացնել հարցը բոլոր հնարաւոր ներքին ու արտաքին հարթակներում: Ինքնին հասկանալի է, որ այսպէս ասուած՝ «օրուայ իշխանութիւնը» դա չի անելու եւ չի անում: 

«Օրուայ իշխանութիւնը», ի դէմս Նիկոլ Փաշինեանի եւ նրա ՔՊ-ի, բացարձակապէս համամիտ է Հայաստանի ու հայութեան ոխերիմ թշնամիներ Ադրբեջանի եւ Թուրքիայի, համապատասխանաբար՝ Ալիեւի եւ Էրդողանի հետ, որ՝ վերջ, Արցախի հարցը փակուած է: Չկայ հայկական Արցախ, Արցախում չկան հայեր, ուրեմն՝ չկայ նաեւ Արցախի հարց: Բայց հայութիւնը՝ թէ՛ իր հաւաքականութեամբ, թէ՛ իր քաղաքական, կուսակցական, հասարակական, ազգային կառոյցներով, գերազանցապէս այդպէս չի կարծում: 

Այդպէս կարծում են բացառապէս փաշինեանականները, նրանք, ովքեր ճամարտակում են, այսպէս կոչուած, «իրական Հայաստանի» մասին, կամ նրանք, որոնք իրենց խղճի հետ գործարքի գնալով՝ փաշինեանական իշխանութեան շայառու են՝ բառի ամենաուղիղ իմաստով: Բայց խօսքը նրանց մասին չէ: Իսկ խօսքն այն մասին է, որ Արցախի հարցն ինքնին «Հայկական հարցի» բաղկացուցիչ մասն է, եթէ չասուի՝ ուղիղ շառաւիղն է: Ու, որպէս այդպիսին, այդ հարցը կարող է «փակուած» համարուել կայ՛մ լուծում ստանալուց յետոյ, կայ՛մ այն բանից յետոյ, երբ «Հայկական հարցն» էլ փակուի, այսինքն՝ ինչին ձգտում են թէ՛ Թուրքիան ու Ադրբեջանը, թէ՛ Հայաստանի այսօրուայ իշխանութիւնները: Հակիրճ՝ քանի դեռ «Հայկական հարցը» փակուած չէ, ուրեմն՝ փակուած չէ նաեւ Արցախի հարցը: «Արցախի հարց» ասուածը որոշակի իմաստով Հայոց ցեղասպանութեան հետեւանք է: 

Աւելին, բուն Արցախի տարածքում եւս 20-րդ դարի առաջին կէսում, կոնկրէտ՝ 1920 թուականին տեղի է ունեցել ցեղասպանական ոճրագործութիւն, որը պատմագիտութեան մէջ յայտնի է «Շուշիի ջարդեր» եզրոյթով ու վերաբերում է 1920 թ. մարտի 22-26-ը հայկական Շուշիում իրականացուած ջարդերին, որոնց ընթացքում շուրջ 20 հազար հայ կոտորուեց: Վստահ ենք, որ շատերն են ծանօթ պատմական իրադարձութիւնների հիմնական դրուագներին ու դէպքերի ողբերգական ընթացքին, ուստի պարզապէս յիշեցնենք, որ «Արցախի հիմնախնդիր» ասուածը ո՛չ երէկ, ո՛չ էլ երէկ չէ առաջին օրն է ծագել: Ու չնայած անցած տասնամեակներում շատերն են ցանկացել «Արցախի հարցը» փակուած համարել, ինչպէս «փակուած» էին համարում «Հայկական հարցը», բայց այդպէս չէր եւ այդպէս չէ: Խորհրդային Միութեան պայմաններում էլ հարցը պարզապէս «քնեցուած» էր, թէպէտ Խորհրդային Հայաստանի տարբեր ղեկավարներ միշտ էլ բարձրացրել են այն: 

Պարզից էլ պարզ էր, որ ԽՍՀՄ փլուզմանը զուգահեռ այս հիմնախնդիրը նորից բորբոքուեց: Թշնամին էլի դիմեց ցեղասպանութեան՝ նպատակ ունենալով հայաթափել Արցախը, բայց 90-ականներին մէզ յաջողուեց դիմակայել ու յաղթել (քաւ լիցի, այն ժամանակ Նիկոլ Փաշինեանն ընդամէնը 14-15 տարեկան էր…): Լաւ, իսկ, մեծ հաշուով, ի՞նչ է «Հայկական հարցը», ո՞րն է այդ հարցի խտացուած բովանդակութիւնը: Եթէ շատ պարզ, ապա դա ժողովրդի, ազգութեան՝ սեփական բազմահազարամեայ բնօրրանում, սեփական հողի վրայ, իր պատմական հայրենիքում ապրելու եւ արարելու, սեփական ճակատագիրն իր կամքով տնօրինելու բնական ու անկապտելի իրաւունքն է: Այդ իրաւունքն է խլուած միլիոնաւոր հայերից՝ Հայոց ցեղասպանութեան հետեւանքով, այդ իրաւունքը խլուել ու խլւում է Արցախի հայութիւնից՝ արդէն մեր օրերում, ինչպէս ասւում է՝ «քաղաքակիրթ աշխարհի» աչքի առաջ: 

Փոխուել են տեխնոլոգիաները, հեռագրին փոխարինել է ինտերնետը, բայց պատկերը նոյնն է, ի դէպ: Ժամանակի խոշոր ընդգրկման տիրոյթում՝ ժողովուրդները կայ՛մ պաշտպանում են ու տէր են կանգնում իրենց իրաւունքներին, կայ՛մ վերանում, կորչում-անյետանում են պատմութեան ասպարէզից, երկրի երեսից: Այսինքն, մեր ազգը կայ՛մ պէտք է ուժերի գերլարումով կարողանայ լուծել իր հարցը, տիրանալ իր իրաւունքներին, կայ՛մ համակերպուի վերանալուն, կորչել-անյետանալուն՝ իր ամէն ինչով: Կենտրոնանանք կոնկրէտ Արցախի հարցի փակուած-չփակուած լինելու վրայ: Այն փակուած չէ ու չի էլ կարող փակուած լինել, քանի դեռ կան մարդիկ, մեր այն հայրենակիցները, որոնք բառացիօրէն դեռ 1-1,5 տարի առաջ ապրում էին իրենց բնօրրանհայրենիքում: 

Հարցը փակուած չէ, քանի դեռ կան մարդիկ, որոնք կռուել են այդ հայրենիքի ազատագրման համար ու պաշտպանել են այն: Քանի դեռ կան մարդիկ, որոնք ամենահարազատին՝ որդուն, եղբօրը, հորը, պապին են կորցրել հանուն Հայրենիքի այդ հատուածի գոյութեան: Կարճ ասած՝ քանի դեռ թարմ է հայրենի բնօրրանի յիշողութիւնը, Արցախի հարցը փակուած չէ: Ու դա հրաշալի հասկանում է նաեւ փաշինեանական իշխանութիւնը, որը յատուկ այնպէս է անում, որ Արցախից բռնի տեղահանուած, գործնականում էթնիկ զտման ենթարկուած մեր հայրենակիցները հնարաւորինս ցաքուցրիւ ապրէն, հաւաք բնակութիւն չունենան մէկ-երկու կոնկրէտ վայրում՝ կտրուելով միմեանցից, զրկուելով իրենց բարբառով ոչ վիրտուալ հաղորդակցուելուց, իրենց աւանդոյթները հնարաւորինս պահպանելուց: Նմանապէս պատահական չէ այն չուզողական, մուննաթային, երեստուողական վերաբերմունքը, որ դրսեւորւում է Արցախի մեր հայրենակիցների նկատմամբ: Պատահական չէ, որ փաշինեանական իշխանութիւնը որդեգրել է այնպիսի մօտեցում, որ հնարաւորինս շատ արցախցիներ ցանկանան հեռանալ նաեւ Հայաստանից: Պատահական չէն իշխանութեան բարձրաստիճան ներկայացուցչի միջոցով Արցախի հայութեան հասցէին ներքին թշնամանք ու ատելութիւն սերմանելու դրսեւորումները: 

Հազարամեակներով իրենց հողուջուրը, իրենց ինքնութիւնը պահած մարդկանց… նպաստի խնդրարկուի են վերածել: Այդ ամէնը նպատակաուղղուած է արցախցիներին Հայաստանից հեռացնելուն եւ «Արցախի հարցն» այդ չափով, այսպէս ասած, «փակելուն»: Բայց նաեւ ակնյայտ է, որ այս իշխանութիւնից ազատուելուց, ազատագրուելուց յետոյ ձեւաւորուելիք ազգային իշխանութիւնը կրկին բացելու է «Արցախի հարցի» թղթապանակը: Վերջին հաշուով, իրականացուել է ցեղասպանութիւն: Ու դա հէնց այնպէս անցնելու է, գնա՞: Այդ ամէնը շատ աւելի լաւ հասկանում է նաեւ մեր դարաւոր թշնամին, որը հէնց դրա համար էլ իր շահած «փաշինեանական» իշխանութիւն-բոնուսի միջոցով ձգտում է այնպէս անել, որ արդէն վաղը, միւս օրը փակի հէնց բուն «Հայկական հարցը», այս անգամ՝ առյաւէտ: 

«Փաստ» օրաթերթ

Share